Jdi na obsah Jdi na menu
 


Informace o hudbě Drum and Bass

14. 2. 2010

Historie Drum´n´Bass

Obrazek

V raných šedesátých letech začali Rastafariani na Jamajce tvořit hudbu s prvky z Karibské hudby a soul, kterou nazvali ska. Později bylo tempo ska zpomaleno a tím vzniknul nový styl nazývaný reggae. Umělci do své hudby vkládali své náboženství, globální problémy, lásku a ještě mnoho dalšího. Ještě později se z reggae vyvinul nový hudební styl nazývaný ragga, který byl více elektronický a obsahoval více skatových vokálů. Ragga a reggae byly prvními a hlavními styly, které daly vzniknout drum’n’bassu. Silně zapuštěné kořeny černé kultury z Jamajky se v dnb promítají po celou dobu jeho existence.

   O pět let pozdějí, v raných osmdesátých letech, byl hip-hop znám především ve velkých městech USA. Tancování na rapovou hudbu se stalo kulturou samo o sobě. Někoho tehdy napadlo, že by se dalo bojovat tancem, založeným na „breakdownech“ v hudbě. Tento tanec se stal známým jako breakdance a vysunul do popředí právě ty údery, které tvoří „breakdowny“. Vznikl nový hudební styl nazvaný breakbeat, který se stal třetím a nejdůležitějším prvkem pro vývoj drum’n’bassu. V této době dali lidé okolo Warehouse klubu v Chicagu vzniknout stylu, vycházejícímu z disco hudby, housu. House samotný nebyl pro zrod drum’n’bassu příliš důležitý, ale dal vzniknou stylu, který rozhodně byl – ravu.

  Na konci osmdesátých let za
čali producenti housu experimentovat s basovým syntetizérem, známým Rolandem TB 303. Tato mašinka se spolu s Rolandem TR-808 a 909 stala páteří acid housu. Acid house si svoje pojmenování vysloužil svým “kyselým” zvukem a také tím, že na party byste těžko hledali někoho, kdo by v sobě neměl kyselinu LSD nebo MDMA. Acid houseové party se rozšířily za oceán do staré dobré Anglie, do klubů jako např. “Shoom”, kde začínala spousta dnes dobře známých housových DJ.

 

    Detaily o místě konání se přenášely pouze ústně mezi clubbery. Fakt, že o těchto parties věděli pouze vybraní lidé, je činil velmi přitažlivými. Obrovské ilegální rave party se začaly lavinovitě šířit a když se američtí producenti přeorientovali na dalšího potomka housu – techno (např. track od Joeyho Beltrama – “Energy flash” - http://www.youtube.com/watch?v=PQfKFwa-jEY ), začal se ve Velké Británii postupně měnit acidový zvuk na hardcore rave. Ostrovní producenti do svých tracků vkládali spoustu breakbeatů, vysamplovaných z hip-hopových nahrávek z USA, stejně tak jako sub basy, piána s rostoucím zvukem a téměř ve všech nahrávkách se objevoval tvrdý, ale přesto happy znějící vibe, který měl za úkol stimulovat účinky obrovského množství extáze, která byla samozřejmou součásti každé této party.

 

    Okolo roku 1992 byli producenti jako The Prodigy, Mickey Finn & Aphrodite (zakladatelé labelu Urban Shakedown), SL2 (Slipmatt & Lime) na vrcholu žebříčku „Top of the Pops“. Státní orgány se začaly zajímat o ilegální ravové party, kde viděly užívat účastníky rozličné drogy a začaly šílet z tvrdých jednoduchých úderů. V tuto dobu se stali The Prodigy známými a populárními po celém světě. Současně s tím se začaly konat zátahy na velké ilegální free party a rave byl odsouzen k tomu, aby se stal pouze komerční hudbou, zatlačující pravou raveovou scénu zpět do undergroundu. Krátce před touto dobou začaly „černé“ projekty v Londýně samplovat ragga a začaly ho mixovat s ravem, breakbeatem a hip-hopem. Základem byly rychlé zlomené beaty, hluboký, pomalý bas a ostatními prvky byly ragga samply. Byl vynalezen jungle, poslední, nejvýznamnější krok k drum’n’bassu.

 

   Nový undergroundový zvuk byl tvrdší, temnější, rychlejší a více podobný breakbeatu. V roce 1993 se jungle silně projevil. Producenti jako Q-Project, Deep Blue a Foul Play komponovali junglové melodie, zatímco lidé jako Slipmatt, Vibex a Dougal se vydali jiným směrem využívajícím breakbeatu do happy hardcoru, který se přetransformoval do stylu nazvaného „4 – t o - the floor“. Mezitím se jungle stal tvrdším minimalistickým stylem s více komplexními breaky. Jungle z této doby je přímým předchůdcem drum’n’bassu a znamená poslední krůček od šedesátých let.

 

    Okolo roku 1995 začali producenti jako Roni Size a Adam F používat nesmírně živý zvuk a chtěli lidi naučit rozpoznávat, že jungle – nebo drum’n’bass, jak byl znám – je legitimní umělecká forma a není zrovna jednoduché ho tvořit, na rozdíl od jednoduchého ragga junglu let 1994-95. Pohodový, uklidňující styl junglu (intelligent), jehož hlavním zástupcem je LTJ Bukem, potvrdil, že producenti chtěli vzbudit zájem u nových zástupů lidí a změnit myšlení lidí, kteří si mysleli, že dnb scéna se chová jako uzavřený gang.

    Rob Playford a Moving Shadow nebyli jediní, kteří pozvedli drum’n’bass na vyšší úroveň. V čerstvých devatenácti letech to byl i chlapík jménem Danny Bukem (LTJ Bukem) s jeho labelem Good Looking Records, a chlápci jako Dego and Marc Mac (4Hero) vydávající na Reinforced Records. Týpci jako Hype, Grooverider a Aphrodite posunuli d’n’b ještě dále. Jejich čas přišel v polovině devadesátých let s nástupem DJ a grafiťáka Goldieho. Ten se dal dohromady s Robem Playfordem a vydali album nazvané Timeless. Byl to ohromný hit – drum’n’bass bylo konečně slyšet po celém světě, a to zejména díky skvělému singlu Inner City Life. Album Timeless bylo první dnb album, které oběhlo celý svět. Význam labelů jako Reinforced, Moving Shadow, Good looking, Subrurban base a samozřejmě Goldieho labelu Metalheadz začal prudce růst. Dříve malé undergroundové labely se staly zdrojem moderního drum’n’bassu

 

    O rok později vydal LTJ Bukem album Logical Progression, které je dodnes považováno za nejlepší intelligent dnb album všech dob. Naopak labely jako RAM records a Formation začaly ukazovat tvrdší stranu drum’n’bassu s mohutnými basovými linkami a ocelově tvrdými breaky – hardstep. Lidé pochopili, jak moc variabilní a kombinovatelný drum’n’bass je. Hudební styly jako house mají v sobě vždy prvky, které odkazují na prvky z originálního oldskoolového housu, ale dnb je možno mixovat téměř se vším, na co si vzpomenete – jazz, salsa, hiphop, ambient, rave….

    V roce 1997 hudebník z Bristolu jménem Roni Size (dnes již také dnb veterán) vymyslel způsob, jak hrát dnb naživo s profi muzikanty v mixu dnb a jazzu (nazývá se jazzjungle, jazzstep, jazz’n’bass, drum’n’jazz…) Formace dostala název Reprazent a když Size vydal album New forms, byla to hotová revoluce v dějinách dnb. Drum’n’bass se stával stále populárnějším a vypadalo to, že jeho popularita bude růst stále více. V roce 1997 začal také podstyl dnb s názvem techstep vystrkovat stále více růžky - vymazal tvrďáckou mentalitu a stal se více inteligentní a přitom tvrdou, temnou a velmi taneční odnoží dnb.

 

 

                      Rozdíly mezi junglem a drum’n’basem

 

    Název „jungle“ vymyslel anglický MC Rebel (mimochodem v Guinessově knize rekordů byl do roku 2005 uveden jako nejrychlejší MC), který tvořil reggae dub s prvky breakbeatu a rave. V jednom z jeho tracků můžeme slyšet vokál „Big up all of d'junglists“, který byl vysamplován ze starého Jamajského dancehallového tracku. MC's na Jamajce svými texty opěvují všechny různé části Kingstonu, stejně tak jako dnes MC's opěvují různé části měst po celém světě. Jedna z částí Kingstonu, která je pokryta stromy a různou vegetací se nazývá „The Jungle“. V dancehallovém tracku MC pobízí lidi, kteří pocházejí právě z této části….proto „big up all d'junglists“. Termín jungle vznikl v souvislosti s reggea a neznamená „urban (městská) jungle“ – v souvislosti s velkými městy ve Velké Británii, jak si mnozí lidé myslí.

 

Obrazek

Obrazek

První junglové nahrávky pocházející od MC Rebela obsahovaly ragga samply, velmi zlomené beaty, jako amenové breaky, helicopter beaty a další. Basy byly jednoduché, s poutavou melodií, a to bylo vše: ragga samply, breaky a basy. V Anglii to byl naprostý hit a nová naděje pro ravery, ze kterých se stali junglists (nebo junglettes, pokud to byly příslušnice hezčího pohlaví) Tím, že jungle ukazoval na gangstery, kriminalitu a nesnadný život, působily projekty velkých anglických měst jako atomovka. Nahrávky byly vždy kompletně stvořené ze starých samplů z minulosti, ale to se rychle změnilo. Od roku 1994 se scéna úplně rozdělila na dva tábory, když jump-up jungle přinesl své ragga vokály, téměř infrazvukové basové linky a ihned rozpoznatelné breaky. Styl byl velmi formulkovitý a museli jste mít správné druhy basových zvuků a správné breaky. Zvuky začaly být oposlouchané. Kvůli drsnému zvuku a ovlivnění hip-hopem, gangsta rapem a ragga zněl jungle tak trochu násilně, což dost lidí odradilo. Naštěstí se zvuk změnil a beaty se staly jednodušší, ještě tvrdší a důraz byl kladen na tvoření vlastních samplů. Přibližně v této době rozjel chlápek jménem Rob Playford label s názvem Moving Shadow. Vycházel na něm jungle bez ragga prvků. Zato v něm používal prvky ambientu. To otevřelo nový prostor a vznikla tak vlastně idea, že jungle potřebuje moderní prvky. Vyšlo to, a tak se zrodil intelligent jungle. Mimochodem, majitelé junglových labelů se snažili prodat ragga jungle za hranice Velké Británie, což však selhalo i přesto, že celý svět chtěl nový proud – jungle to rozhodně nebyl. Přišlo to náhle, ale změna byla potřeba.

 

 

                                           Umlěci  Drum´n´Bass

Zahraniční zástupci                      Čeští zástupci

Pendulum                                             Sayko

Aphrodite                                             Philip TBC

Spor                                                     KatchaObrazek

 

Teebee, Pixie  

High Contrast

London Elektricity

Ed Rush

Omni Trio

Breakbeat Era

Spor

E-Z Rollers

LTJ Bukem

4hero

Goldie

Logistics

James Hardway

Grooverider

Photek

Roni Size

Adam F

Optical

Peshay

Calyx

Dillinja

 

Zpracoval L.S.Plzen